احیاء زراعت چوب صنوبر در كاهش تخریب جنگل ها موثر است
نوشته شده توسط : boudika

'حسین شفاهی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال 75 با بررسی خاك توسط كارشناسان سازمان منابع طبیعی كاشت نهال در استان گیلان آغاز شد و تولید این محصول برای كشاورزان نسبت به كاشت سایر محصولات زراعی دیگر صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی اظهارداشت: تولید این محصول در استان گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی های مستمر نسبت به تولید سایر درختان از هزینه های كمتر برخوردار است.

وی به تولید سالانه 200 هزار اصله نهال در استان گیلان اشاره كردو گفت: به طور تقریبی در هر چهار هزار متر زمین سالانه 28 تا 30 هزار اصله نهال تولید می شود.

این تولید كننده نهال صنوبر تصریح كرد: قلمه صنوبر از اسفندماه هر سال كاشت و اواخر مهر ماه برداشت و به مزارع پرورش درخت صنوبر انتقال می یابد.

وی اضافه كرد: در صورت وجود خاك و شرایط آب و هوایی مناسب پس از گذشت شش سال این محصول برای فرآوری قابل استحصال است.

شفاهی افزود: زراعت چوب صنوبر از زمان كاشت تا برداشت برای 40 نفر اشتغالزایی ایجاد می كند كه توسعه نهالستان ها می تواند در این اشتغالزایی سهم بیشتری داشته باشد.

این بازنشسته سازمان منابع طبیعی اظهارداشت: توسعه زراعت چوب علاوه بر حفظ منابع طبیعی و درآمدزایی باعث كاهش تخریب جنگل ها شده است.

شفاهی گفت: هم اكنون درختان صنوبر شمال كشور از دو گونه كلونی مادر (پوست دارچینی) و گونه سریع رشد (پوست سفید) هستند كه عمده این نهال ها توسط منابع طبیعی استان خریداری شده و در اختیار كشاورزان قرار می گیرد.

وی با بیان این كه حمایت های خوبی در زمینه تولید نهال صنوبر از سوی اداره كل منابع طبیعی استان گیلان صورت گرفته افزود: در بحث زراعت چوب صنوبر نیز بخش خصوصی استقبال خوبی داشته است.

وی تاكید كرد: برای كاشت نهال صنوبر باید شاخه اصلاح شده نهال مادر به صورت 20 سانت در خاك سبك (مخلوط ماسه، شن و خاك) كاشته شود و پس از گذشت 9 ماه قابل برداشت است.

وی در خصوص كودشیمایی گفت: برای تولید نهال صنوبر به كودشیمایی اوره نیاز است كه تاكنون كود شیمایی مورد نیاز با قیمت مناسب از سوی وزارت جهاد كشاورزی دراختیار تولید كنندگان این محصول قرار نگرفته است.

وی با اشاره به این كه سال گذشته یك بسته كودشیمایی 50 كیلویی دو هزارو 700 تومان بوده كه امسال این رقم به 23 هزارتومان رسیده است، اضافه كرد: برای تولید حدود 30 هزار اصله نهال به 100 كیلوگرم كودشیمایی اوره سفید نیاز است.

اقتصام**9186**1319





:: برچسب‌ها: انگور چینی , ایالات متحده , هالووین ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: